Porovnání CX a Sportu

Rozdíly ve vozících jsou patrné na první pohled, každý má úplně jinou konstrukci.

Vozíky CX byly vyráběny ještě dle původního konceptu chariot – tedy mají konstrukci z hliníkových trubek kulatého průměru a vyráběny byly v Kanadě. Naproti tomu novější typ vozíků má mnohem více dílů plastových a jsou už vyráběny v Číně. Konstrukce Sportu taky vypadá poněkud sofistikovaněji s hliníkovými profily obdélníkového průřezu v černé barvě.

 

Řidítka/madlo

CX – pevná řídítka, u kterých lze měnit pouze šířku v rozmězí 62 – 72 cm. Výška je 96 cm ve spodní části madla, 106 má „hrazda“ nahoře.

Sport – Madlo je stavitelné v 5 polohách v rozmezí 90 – 113 cm, šírka je pevně daná, madlo je tvarované.

Každé řešení má něco do sebe, gumová držadla na CX jsou příjemná do ruky, ne každému musí vyhovovat pevně daná výška. Sport má madlo potažené mechovkou, která dost trpí častým používáním a snadno se natrhne při neopatrné manipulaci např. při nakládání do auta.

Myslím, že horní polohu madla Sportu nebude moci využít vysoký člověk při běhu, protože by si kopal do zavazadelníku.

 

Brzda

CX má klasickou „cyklistickou“ brzdu, jejíž používání je naprosto intuitivní. V brzdě je integrované tlačítko, kterým brzdu zaaretujete a je zaparkováno. Používat se dá ale pouze jednou rukou. Když držíte vozík na horní hrazdě, například při běhu, je nutno na brzdu přehmatávat.

Sport má brzdu schovanou uprostřed madla a je otočná. Musela jsem si na ni trochu zvykat, ale nakonec mi přijde při většině sportů pohodlnější, než ta u CX. Hlavní její výhodu vidím v tom, že při běhu nebo bruslení, kdy řídím vozík jednou rukou, jej držím zároveň za brzdu. Takže při rychlé akce není nutno nikam přehmatávat a prostě rovnou brzdím. Tím, že je brzda uprostřed, si měním ruce podle toho, jak je mi příjemné a možnost brzdit mám pořád. Parkovací  brzda je řešená podobně jako u kočárků – musíte zašlápnout páku u kola. To je ovšem docela nepohodlné ve chvíli, kdy máte narvaný zavazadelník (a kdy nemáte, že) a zablácené boty nebo na nohou kolečkové brusle…

 

Vnitřní prostor

CX je o cca 4 cm kratší a cca 5 cm užší než Sport.

Co se týče polstrování, má CX dle mého příjemnější vložku pod záda a zadek a i pod nohama má dítě vrstvu navíc, ne jen tu kočárkovinu, co má Sport. Sedačka ve Sportu je z jakési pěnovky, která v létě není úplně příjemná „na pohlazení“.

 

Miminkovník

V CX se chytá na příčné tyčky nad hlavou a v nohách dítěte. Sport má pro něj předpřipravená očka, do kterých jen chytnete háčky miminkovníku. V jejich konstrukci nevidím velký rozdíl, snad jen, že miminkovník do CX má přehazovací pásy z vozíku, kdežto miminkovník pro Sport má pásy svoje. Ty se dají nastavit do 3 poloh, jak dítě roste.

Pozor, oba modely nejsou kompatibilní!

 

Sklápění zádové opěrky

Sport má ve nesklopeném stavu zádovku pod stejným úhlem jako CX. U Sportu ji lze sklopit o dalších cca 15°, což je ale ve výsledku dost, protože to hodně eliminuje padání hlavy při spaní (i když ani tak se mu někdy úplně nevyhnete).

Do obou vozíků můžete pro dítě právě vyndané z miminkovníku nainstalovat oporu trupu a hlavy. Nám vydržela pouhé tři měsíce. Jakmile má dítě na zimu silnější čepici, nedejbože kapucu, přestává opora hlavy fungovat.

 

Síťka, pláštěnka a sluneční clona

U CX je toto „vše v jednom“. Mně to přijde nepraktické, ale možná jde jen o zvyk. Pokud chcete tento díl úplně odejmout, je nutné sundat madlo, tento komplexní přední díl je provlečen právě trubkami madla. Sluneční clona se přichycuje na suché zipy na přední straně vozíku.

U Sportu sluneční clonu nacvaknete na přední kolejničky a nastavit ji můžete v celé výšce vozíku. Pláštěnka se rovněž vozí zcela odděleně a chytá se na 6 úchytů na obvodu vozíku. Než se trochu vytáhla, bylo její nasazení obtížné, ale po pár použitích je to už rutina. Síťku zavřete dvěma zipy.

Oba vozíky mají možnost odepnout boční okna a tím v létě lépe větrat.

 

Skládání

CXko jsem měla půjčené bez nějakého návodu a vše mi přišlo hodně intuitivní. Rozložila i složila jsem ho úplně jednoduše. Jedinou nevýhodou bylo, že se muselo úplně sundat madlo. U Sportu si i po roce a půl používání vždycky skoro vylomím palce, když zamačkávám pojistky na stranách, díky kterým se vozík složí. Ale madlo se prostě překlopí dopředu a nic se nesundává.

U CX mi přišla snadnější i montáž předního kola, prostě zapadlo, utáhla jsem a hotovo. U Sportu to chce vychytat si svůj postup tak, aby kolo zapadlo skutečně tam, kam má, a při jízdě se nevrklalo.

Sport je po složení kompaktnější, má navíc kloub v horní části, který toto umožní. Složený je menší o 20 cm na délku.

 

Hmotnost

CX – 13,5 kg

Sport – 14 kg

 

Cena

CXko seženete ještě stále i nové v cenách do 25 tisíc.

Sport se v ČR pod 30 tisíc pořídit prakticky nedá. Ale třeba v Německu lze aktuálně koupit nový typ Sportu (v černé nebo žluté barvě) za 1050 €. My jsme zvyklí nakupovat za hranicemi, a tak i náš vozík přicestoval až z Holandska, před půldruhým rokem za cca 25 tisíc. Za sebe doporučuji nakupovat tam, kde je to o x tisíc levnější a  nebojte se, Evropa na západ od našich hranic je opravdu civilizovaná :-)

 

Celkový dojem

Při vycházce v terénu mi přišel CX lehčí o více, než toho deklarovaného půl kila. Možná tím, jak je prostor pro dítě užší (ale rozchod zadních kol má totožný se Sportem), mi přišel i o něco málo obratnější.

V terénu byla „cyklobrzda“ fajn, ale vím, že při běhání by se mi těžko zvykalo na přehmatávání.

Celkově působí CX více nezničitelně, to je prostě dáno celokovovou konstrukcí. Nicméně za Sport bych ho, díky všem vychytávkám, které Sport má, prostě nevyměnila.