Na Ještěd s kočárem

Nejsem “kavárenská” matka. Miluju přírodu a výšlapy, kterých se nechci vzdát ani na mateřské dovolené - ověšená dítětem, příkrmy a čivavami. Co si budeme nalhávat, někdy je to mission impossible, někam se s kočárkem nebo vozíkem vyškrábat. Ale jde to! A dokonce i na jedenáctou nejvyšší horu České republiky - na Ještěd. Díky mému průvodci se nejen neztratíte, ale taky si s sebou vezmete dostatečný množství peněz a oblečení, aby se výlet opravdu povedl.

Co musíte o výletu vědět dřív, než vyrazíte:

• Vhodné pro vozík i kočárek
  • Délka cca 2,5-3 hodiny
  • Zvládnete i bez auta - startujeme na konečné tramvaje č. 3 Horní Hanychov
  • Co na sebe:
    • čelenku nebo čepici (na Ještědu pořád fouká)
    • i v létě nepadací deku (na Ještědu pořád fouká…)
    • vrstvu oblečení navíc (Ještěd má 1012 m n.m., jste prostě na horách a…pořád tu fouká)
  • Kolik utratíte:
    • parkování 200,-/den
    • lanovka 110,-/dospělý
    • dítě, psi a jiní tvorové v kočárku - zdarma
    • za oběd/svačinu/grog podle ceníku Chaty Pláně pod Ještědem

Kudy tudy na Ještěd?

Ještěd vidíme každý den z okna domova, a možná i proto je oblíbenou výletovou trasou mého kluka. „Mamííí, prosím lanovkou!“ Takže zabalit saky paky a jedem!

Auto nechávám raději na dvoupatrovém parkovišti u skiareálu než přímo u lanovky. Vyhnu se pak po výletu docela otravné cestě do kopce. Ta nás v tomto případě tedy čeká hned zkraje - ještě plné sil :-)

Z parkoviště se vydejte doprava do kopce směr dolní stanice lanovky. Ta jezdí každou půlhodinu s polední pauzou. S kočárky se nastupuje z druhé strany budovy. Výhodu to má v tom, že jdete jako první, a i když je narváno, můžete si vybrat, na kterou stranu budete koukat :-)

Po výstupu z lanovky se protlačíte davem turistů, kteří nepochopili, že vrchol Ještědu je ještě kousek výš, a fotí vše již z lanovkové terasy. OK… Já zahýbám rovnou doprava dolů do průjezdu, protože…na Ještěd chodím jen, když tam nejsou lidi :-D

Než dojedete do lesa, prosvištíte ještě cca 500 m po asfaltu kolem Ještědky - parkoviště s penzionem.

Mezi Ještědem a Ještědkou je fotogenické místo, které nesmíte přeběhnout.

Pak už jen do kopce a rychle najít červenou turistickou značku. Čeká vás druhé a poslední stoupání této cesty. Až vyfuníte nahoru, čeká vás zase hned sjezd s posezením na konci - je super na malou svačinku pro malé rošťáky. Pokud už chodí, tady už si budou chtít vlézt do vozíku (a třeba i usnou!!!) :-)

posezení

Posezení před Pláněmi.

Ušijte si trasu na míru

Kousek od vás je teď horní stanice sedačkové lanovky s pěkným výhledem na Liberec a Ještěd. S plnými pupíky se můžete vydat dvěmi cestami:

1. pohodlně s davem po červené směr Pláně
  2. horší cestou v soukromí - nedoporučuji pro kočár, jen pro vozík. Tato zkratka začíná asi 300 m od posezení směr vpravo, uhnete doprava přímo pod lanovku Pláně - Skalka po neznačené cestě a jdete, dokud nedojdete na asfalt a tam doleva. S červenou se potkáte na rozcestí nad Pláněmi.

Další dilema vás čeká po cca 200 m.

1. Máte hlad - sejděte si z hlavní trasy dolů do hospody na Pláních. Obsluha moc příjemná není, ale najíst se tam dá.
  2. Nemáte hlad - uhněte teď z červené na neznačenou cestu, která při pohledu shora odbočuje mírně doleva. My, bývalí rally spolujezdci, bychom řekli “Levá pět” :-D V mapě je cesta značena jako Hraběcí. Teď vás čeká pohodička, žádné velké brzdy, prostě pěkná procházka.

křižovatka nad Pláněmi

Křižovatka nad Pláněmi. Pokud nemáte hlad, dejte se do lesa na cestu, kterou vidíte napravo od vozíku.

Plynule se napojíte na žlutou značku. A nastává dilema číslo 3 :-D

1. půjdete po žluté tak dlouho, dokud nenarazíte na zelenou a tam doleva. Sestoupíte postupně až k lomu, kde je pěkné posezení s altánem.

Posezení u lomu.

2. odbočíte  po asi kilometru na cestu s označením Tobogán. Název varuje, že si tam dost máknete s brzdou, ale dá se.  Ta modrá za ní už je příjemná. Cestu v mapě označenou jako Čertovka v realitě nehledejte. Tady si z nás mapy.cz vystřelily.

Obě cesty - modrá za Tobogánem i zelená se po chvíli spojí a vy po téhle modrozelené půjdete asi kilometr a půl, nenecháte se stáhnout lepší cestou do Hanychova (vy se držíte vlevo). Téhle cesty se pustíte až v místě, kde bude uhýbat doprava k lanovce. Vy ale nechcete šlapat už žádný další kopec a tak neuhnete, jdete rovně po vrstevnici, podejdete lanovku, přejdete sjezdovku a jste nad parkovištěm. Sláva, nazdar výletu!

Poslední výhled na Liberec, parkoviště je vlevo za lesíkem.

Poslední doporučení k přežití

Výlet s přehledem zvládnete s vozíkem. S kočárem bych byla opatrná na malé mimi, přece jen  je cesta místy kamenitá a dost drncá…Některé děti to ale naopak milují.

A nebojte, tohle je výlet i pro lidi bez velké kondičky, většinu práce za vás udělá lanovka. Vy už si jen užíváte krás ještědského hřbetu.

Delší, hezčí a těžší varianta této trasy je na Pláních nikde neuhýbat a jít dále po modré po hřebenu. Doporučuji pouze pro vozík. Dojdete až na Šámalovu chatu, restaurace zde už  bohužel nefunguje, ale co funguje pořád, jsou dechberoucí výhledy do krajiny za Ještědem.

Zde odbočíte prudce doleva po zelené a té se budete držet až dokud se nespojí s modrou. A konec už znáte :-) Tahle trasa je o dobrou hodinu, spíš víc, delší, než její kratší varianta.