Výlet vlakem do Noviny

Pokud vaše děti mají rády cestování vlakem tak, jako můj syn, není lepší volba. Svezete se vlakem dvě zastávky, projedete pěkně dlouhým tunelem a jako bonus si můžete vyfotit nádherný železniční most v Novině (https://cs.wikipedia.org/wiki/železniční_viadukt_(Novina)

Co musíte o výletu vědět dřív, než vyrazíte:

• Trasa vhodná pro vozík i kočár.
  • Pozor, s dvojvozíkem se pravděpodobně neprotáhnete vrátky obory v poslední části trasy.
  • Cestu doporučuju od jara do podzimu, v zimě jsou na ní běžkařské trasy.
  • Co vzít s sebou:
  • 20 Kč/ dospělou osobu na vlak
  • holínky, pokud máte malého vodomila
  • svačinu, cestou nejsou žádné občerstvovny
  • sáček na medvědí česnek, pokud se na cestu vypravujete zjara

• Délka: cca 3,5 - 4 hodiny vč. cesty vlakem

Varianta bez auta: Začnete už v Liberci na vlakovém nádraží a trasu si tak trochu prodloužíte. Závěr výletu dáte vlakem Karlov – Liberec.

Varianta s autem: nechte jej zaparkované přímo u malého nádraží Karlov pod Ještědem. Bacha, ať neminete odbočku k nádraží, není nijak značená.

Nádraží Karlov pod Ještědem

Kupte si lístek do Noviny, za kočár a dítě v něm neplatíte.

Hned, jak vystoupíte z vlaku, můžete zabrousit na nesmírně fotogenické místo a udělat si fotku u novinského viaduktu. Půjdete kousek po trati směrem, jakým odjel váš vlak, přejdete koleje a pak pěšinkou dál asi 100m. Pěšinka je slepá, i když vede naším směrem a pěkně po vrstevnici, vy už to nezkoušejte :D

železniční most v Novině

Viadukt v Novině, vděčné místo fotografů

Od nádraží sejděte po modré a té se držte až na konec vesnice. Stoupání trvá necelé dva kilometry, ale máme dnes před sebou jen dvě, tak to dáte :-).  Zjara zde kolem cesty všude roste medvědí česnek, doporučuju na jarní nádivku!

Na konci vesnice je křižovatka, kdy lepší cesta jde doprava a modrá na kamenitou cestu mírně vlevo. Na tu potřebujete kondičku. Počítejte s tím, že když v nedávné době pršelo, bude na ní dost bláta. Pokud jdete s kočárem anebo se nechcete tak dřít, volila bych zmiňovanou cestu vpravo. Sice je delší…ale cesta je tam lepší.

odbočka na modrou

My jsme to vzali doleva na modrou

Čas na svačinu

S modrou se sejdete asi po 20 minutách a pokračujete rovně  (resp.z modré uhněte na zpevněné cestě doleva, modrá jde rovně). Po 150m narazíte na zastřešené posezení. Když vyrážíte vlakem v 11:18 jako my, kolem půl jedné budete zde a to je prima čas na malý oběd, po kterém vám dítko ve vozítku krásně usne :-)

Posezení nad Novinou

Posezení pak minete (neodbočujte doprava do kopce) a po této neznačené široké cestě půjdete asi 3 kilometry, většinou z kopce, na křižovatku, kde zabočíte doprava. A tady je druhé stoupání dnešního výletu, rozhodně ale kratší a příjemnější, než to v Novině. Během něj se k vám připojí žlutá značka a ta už vás dovede až k nádraží v Karlově.

NPR Karlovské bučiny

Po žluté tedy dojděte na křižovatku Srní sedlo a dejte se vlevo. Tady to místo mám moc ráda, mění se tu studený smrkový les v teplý bukový. Obora, kterou máte po pravé ruce, je Národní přírodní rezervace Karlovské bučiny (https://cs.wikipedia.org/wiki/Karlovské_bučiny)

Karlovské bučiny

Bukový les nad Karlovem

V klesání vás čeká průchod touto oborou, skrz branku. S chariotem tady projedu s cca 5 cm na každé straně. Dál sjíždíte z kopce k druhé brance, místy je už vidět na železniční trať, po které jste jeli.

A tady přichází chvíle našich vodomilů. Po opuštění obory budete přecházet potok, ke kterému se dá zprava krásně dostat. Je dost mělký na spoustu legrace s vodou :-) Jestliže spěcháte, na nádraží Karlov je to už jen pár minut.